Kære medlemmer af Den Nordslesvigske Kvindeforening!

Den Nordslesvigske Kvindeforening

Indkalder til ordinær generalforsamling tirsdag den 14. maj 2024, kl. 15.00-17.00
Sted: Højer Design Efterskole, Søndergade 21, Højer

Dagsorden:

1. Valg af dirigent
  2. Forelæggelse af årsberetning
  3. Forelæggelse af regnskab for foreningen og fonden
  4. Indkomne forslag
  5. Valg af medlemmer til bestyrelsen
    På valg er:
    Annelise Dall, modtager genvalg
    Hanne Schmidt, modtager genvalg
  6. Valg af suppleanter
  7. Valg af revisor
  8. Eventuelt

Forslag der ønskes behandlet på generalforsamlingen må være indgivet skriftligt til bestyrelsen senest 14 dage inden mødet til Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den.

Tilmelding senest den 02.05.2024 til sekretær Hanne Schmidt, Denne e-mail adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. eller tlf. 40526070 efter kl. 17.00.

Efter generalforsamlingen vil der være rundvisning på skolen.

Rømødagen fredag den 1. marts 2024, Løgumkloster Refugium

Hvert år arrangerer Den Nordslesvigske Kvindeforening en Rømødag, der starter med en stemningsfyldt morgensang i Kapitelsalen i år fremført af forstander Louise Højlund, Løgumkloster Refugium, en perfekt start på dagen.

Efter morgensangen og formiddagskaffe/te bød Formanden for Den Nordslesvigske Kvindeforening, Pia Festersen på bestyrelsens vegne velkommen til de fremmødte, i alt 82 deltagere.

Rømødagene blev afholdt første gang tilbage i 1982 på Rømø Kur og Rekreation, altid fra mandag til torsdag og sidste uge i januar, hvor temaer som kunst, kultur, historie og sang blev gennemført og for ikke at glemme hyggeligt samvær.

Siden år 2009 blev Rømødagene ændret til en højskoledag – dog med betegnelsen Rømødag og med god tilslutning år efter år fastholder foreningen den årlige begivenhed.

Foredraget i år var med forfatter Esther Rützou - en historisk fortælling om ”Da kvinderne tog kjolen på”.

I år 2023 er det 75 år siden, de første kvinder blev ordineret som præster i den danske folkekirke. En politisk kamp for at give kvinder adgang til præsteembedet, der startede i år 1919 med et forslag til en ligestillingslov.

Fortællingen tog udgangspunkt i den lykkeligste dag i Johanne Andersens liv den 28. april 1948, hvor hun blev ordineret som præst i Odense Domkirke. Foruden Johanne Andersen blev Ruth Vermehren og Edith Brennike-Petersen de første kvindelige præster i Danmark.

Derefter var der fællessang med Mathias Hammer, der er pianist, musik – formidler, radio- og TV-vært og medlem af udvalget for den nye højskolesangbog.

En hyggelig eftermiddag fuld af musik og fællessang, hvor Mathias Hammer bl.a. fortalte om arbejdet med at udvælge de 600 sange, som skulle med i den nye Højskolesangbog.

Han tog desuden forsamlingen med på en rundtur i sangverdenen, hvor der blev sunget nye og gamle sange fra højskolesangbogen krydret med historier om sangene og fortolkning af sangteksten.

Inden afslutningen på Rømødagen orienterede formanden om årets aktiviteter for år 2024 i Den Nordslesvigske Kvindeforening.

Bestyrelsen takker for medlemmernes opbakning til en fantastik Rømødag i Havestuen, hvor der gennem hygge og samvær var en masse dialog på tværs blandt de fremmødte.

IMG 7161 jacobIMG 7163 pia

Billeder fra Rømødagen 2024

rømø 2024 1

Logo til den Nordslesvigske Kvindeforening

DNK Logo Sort Hvid 100

Hvorfor er det vigtigt med et logo?
Et logo skal repræsentere og markedsføre Den Nordslesvigske Kvindeforening og Fond, skabe genkendelse, have et ungdommeligt look og ikke mindst fremtidssikre foreningen.
Ud fra disse kriterier har bestyrelsen – efter udarbejdelsen af vores nye hjemmeside – besluttet at skabe et logo, der kan anvendes på hjemmesiden, e-mail, Facebook og Twitter.
Højer Designefterskole blev sat til at løse opgaven, og elever der hører under linjefaget Grafisk design og Illustration vendte tilbage med 8 fine forslag, og tanken bag logoets tilblivelse, som blev præsenteret og gennemgået på skolen.
Valget faldt på logoet udarbejdet af Albert Tuka. Det findes både i farver og sort/hvid. Bestyrelsen har valgt det i en sort/hvid udgave.

Ialbert

Albert skriver selv om inspirationen/arbejdsprocessen til vores logo:
Det her var min fortolkning på et moderne logo, som ville egne sig godt til at blive brugt i mange forskellige, formater og medier, hvilket I havde ønsket.
Cirkler og runde former kan ofte associeres med kvindelige personlighed, og feminine træk, men det er meget op til beskueren. De efter min mening lidt feminine farver rammer dog meget godt det kvindelige univers.
Arbejdsprocessen bestod simpelthen bare af idegenerering, og mere idegenerering, indtil jeg til sidst følte jeg kunne stole nok på mine tekniske evner, og mavefornemmelse, hvilket førte til det endelige logo.
Jeg er meget taknemmelig for I valgte mit logo, og jeg ved I ikke vil fortryde det.

Fonden

Den Nordslesvigske Kvindeforenings Fond er dannet af de penge der kom ind, ved salget af Rømø Kur og Rekreation og bygningerne til Rønshoved Skolehjem. Begge dele blev solgt i 2007.

Fonden er en ikke–erhvervsdrivende fond.

Fondens formål er at støtte almenvelgørende formål, hovedsagelig i det gamle Sønderjyllands Amt.