Rønshoved Skolehjem

Børnenes tarv var også en del af foreningens aktiviteter, og i 1917 arvede Den Nordslesvigske Kvindeforening Fru Rosendals villa i Rønshoved. Charlotte Rosendal, født Plum, var i sine unge dage stærkt optaget af den sønderjyske sag, og i 1885 slog hun sig ned i Nybøl på Broagerland og etablerede syskole for unge piger. Selvfølgelig med den bagtanke også at fortælle om og undervise i dansk historie og synge danske sange. Der var stor søgning til hendes skole.

Danske statsborgere kunne udvises, hvis de forstyrrede germaniseringen, og hun blev da også udvist til nord for Kongeåen. Men hun fandt på råd. Hun havde et godt netværk og det hjalp hende til at finde en ægtemand, så hun kunne gifte sig og dermed blive i landsdelen.

Det var kærlighed til landsdelen, - hun giftede sig ikke af kærlighed til gemalen, sagde man. I 1900 byggede parret en villa i Rønshoved, – der hvor skolehjemmet stadig ligger, og her kunne hun fortsætte sin skole for de unge kvinder.

Udadtil er Rønshoved Skolehjem særdeles velholdt, men indvendig bærer lokalerne præg af mange ombygninger og kompromiser.

Rønshoved Skolehjem

Den Nordslesvigske Kvindeforening var indsat som universalarving og med villaen fulgte 3.966 kvm grund og 14.000 mark. I 1919 blev børnehjemmet påbegyndt og i de første 17 år blev det ledet af en af fru Rosendals piger fra syskolen. Det var bestyrelsen og især formanden, der havde opgaven med at få både økonomi, drift og pædagogikken til at hænge sammen.

I kommunalt regi

Gennem årene har behovene og ledelsen ændret sig for børnehjemmet og i 1965 kom det til at hedde Sønderjyllands Amt Rønshoved Skolehjem. I 2008 - som et resultat af kommunalreformen, da Sønderjyllands Amt blev nedlagt, skal institutionen lægges ind under Aabenraa Kommune, og i den forbindelse solgte foreningen bygningerne til kommunen.

Ideen om en fond rykker nærmere

Disse penge kom også i banken og ideen med fonden rykker nærmere. Sammen med pengene fra Rømø blev der dannet en fond. Den over 100 år gamle forening havde overlevet sig selv. Andre institutioner havde taget over. På en måde, var man blevet overflødig.

Med fonden er en ny tid begyndt, og selv om arbejdet foregår på en anden måde, lever man stadig op til det oprindelige formål nemlig at støtte børn – unge og voksne.